Att känna rädsla eller obehag inför ett tandläkarbesök är inte ovanligt. Viss statistik visar att så många som upp till 40 % av alla vuxna upplever någon typ av obehag för att gå till tandläkaren. För vissa är de negativa känslorna så starka att det klassas som tandvårdsrädsla. Tandvårdsrädsla är den moderna och mer rättvisande termen för vad som tidigare kallades tandläkarskräck.

Tandvårdsrädsla kan tyvärr leda till att patienter väljer att helt avstå från tandläkarbesök. Det är olyckligt, eftersom regelbundna undersökningar är mycket viktigt för att upprätthålla god tandhälsa. Att du får dina tänder undersökta regelbundet kan göra att eventuella hål i tänderna upptäcks på ett mycket tidigt stadium. Då kan de ofta lagas både smärtfritt och enkelt. Ju längre tid det går mellan undersökningarna, desto större är risken att obehandlade kariesangrepp utvecklats till hål. Men det här vet ju de flesta. Kunskapen om att det är viktigt att gå till tandläkaren gör sällan tandvårdsrädsla mindre kännbar.

Det här har vi på Reimerskliniken både goda insikter i och full förståelse för. Tandvårdsrädsla är en verklig rädsla som i sin starkaste form kan jämföras med fobier. Det vi gör är att skapa rätt förutsättningar för dig att komma till oss trots din tandvårdsrädsla. Med tiden kan vi till och med hjälpa dig överkomma den. Patienter med tandvårdsrädsla i Stockholm vänder sig med fördel till vår moderna klinik på Reimersholme.

En bra tandläkare för patienter med tandvårdsrädsla i Stockholm

Det är fullt möjligt att gå till tandläkaren för såväl undersökningar som behandlingar även för dig som är tandvårdsrädd. Det vet vi på Reimerskliniken av erfarenhet. Vi har arbetat med tandvårdsrädda patienter i många år och med mycket goda resultat. Vår utgångspunkt är alltid att vi arbetar med din tandvård tillsammans med dig, och att vi står på din sida. Det innebär till exempel att vi skapar möjligheter att anpassa din tandvård efter dina unika förutsättningar. Vi har möjlighet att erbjuda borrfria behandlingar och skonsam smärtlindring.

En bra tandläkare har insikt i den djupgående problematik som tandvårdsrädsla kan innebära. Utöver den kliniska kompetensen hos våra professionella och legitimerade tandläkare har vi som arbetar på Reimerskliniken mycket goda kunskaper inom patientpsykologi och patientbemötande. Vi lägger stor vikt vid att du som kommer till oss känner dig trygg, väl bemött och sedd.

Tandvårdsrädsla Stockholm – ReimersKiniken står på din sida

Personligt bemötande för tandvårdsrädda patienter i Stockholm

Vår personliga och varmt välkomnande miljö på kliniken är en genomtänkt del i arbetet med våra tandvårdsrädda patienter. Vi arbetar medvetet med färger, dofter, ljud och ljus för att skapa de en mjuk och avslappnande känsla i vår inredning. Detta gör vi som ett led i det helhetsgrepp vi tar på arbetet med tandvård. Vi vet att upplevelsen av ett tandläkarbesök inte bara handlar om undersökningen i tandläkarstolen, utan om hela vägen dit.

Den vägen kan börja på flera sätt. Det kan till exempel vara genom en bokning här på vår hemsida eller genom ett telefonsamtal. När du kontaktar oss för tidsbokning får du gärna berätta för oss att du upplever tandvårdsrädsla. Då kan vi förbereda oss på bästa sätt inför ditt besök, och avsätta extra tid i de fall det behövs.

Varmt välkommen till oss på Reimerskliniken. Tillsammans kommer vi kunna ge dina tänder den uppmärksamhet och tandvård de förtjänar.

Hur ska jag göra med mitt tandvårdsrädda barn?

Reimerskliniken har mycket goda erfarenheter av att behandla och undersöka barn som är rädda för att gå till tandläkaren. Det är viktigt att ditt barn får tillgång till tandvård trots sin rädsla. Berätta gärna för oss vid tidsbokningen att ditt barn är tandvårdsrädd. Tillsammans kan vi skapa rätt möjligheter för att barnet ska få en bra upplevelse av sina tandläkarbesök.

Hur vet jag om jag har tandvårdsrädsla?

Det är inte ovanligt att uppleva rädsla eller obehag inför tandläkarbesök. Om dina negativa känslor gjort att du undviker tandläkarbesök kan det handla om uttalad tandvårdsrädsla. Hos Reimerskliniken har du mycket goda möjligheter att genomföra undersökningar och behandlingar trots att du är tandvårdsrädd.

Kan jag få smärtfri bedövning?

Reimerskliniken erbjuder möjlighet till smärtfri bedövning och borrfria behandlingar. Detta gäller såväl vuxna som yngre patienter.