Rädsla för att gå till tandläkaren är inte ovanligt. Faktiskt är det som förr kallades ”tandläkarskräck” en av de allra vanligaste fobierna människor upplever. I dag finns många genomförda studier på området, som numer går under benämningen tandvårdsrädsla. Tyvärr leder tandvårdsrädsla ofta till att patienter undviker att gå till tandläkaren, vilket lätt för med sig dålig tandhälsa och även pressande tillstånd som akut tandvärk. Om du som läser detta hör till den grupp som väljer bort att gå till tandläkaren på grund av rädsla eller fobi, vill vi på Reimerskliniken att du ska veta att även du har mycket goda möjligheter att genomföra såväl undersökningar som behandlingar. På vår klinik arbetar erfaren personal med särskild kompetens att behandla tandvårdsrädda patienter. Hos oss blir alla patienter bemötta efter sina individuella förutsättningar, med värme och förståelse för alla typer av obehagskänslor eller rädslor inför besöket.

Tandvårdsrädd – här kan du få hjälp med akut tandvärk

Hos Reimerskliniken förstår vi att du som är tandvårdsrädd ofta förbereder dig långt i förväg på de planerade besök du trots allt genomför. Om du drabbats av akut tandvärk kan du dock behöva komma in till oss för behandling snabbare än vad du kanske känner dig beredd på. All personal hos oss har full förståelse för att detta kan upplevas jobbigt. När du ringer till oss för ett akut ärende blir vi glada om du berättar att du är tandvårdsrädd. På så sätt kan vi förbereda ditt besök på rätt sätt och avsätta extra tid, även för akuta ärenden. Även om du är rädd för att gå till tandläkaren, rekommenderar vi inte att du väntar med att ringa till oss om du fått akut ont i tänderna. Orsaken till din tandvärk riskerar då att förvärras. Vi vet av erfarenhet att de flesta behandlingar blir enklare och mindre komplicerade ju snabbare vi fått möjlighet att undersöka och behandla dig.

Smärtlindring till patienter med akut tandvärk

Självklart kommer du få den smärtlindring du behöver i samband med ditt besök för akut tandvärk. Smärtlindring kan ges i olika former, och det finns möjlighet att anpassa din akuta tandvård efter dina särskilda behov. I våra moderna lokaler på Reimersholme kan vi utföra de flesta akuta behandlingar, inklusive tandkirurgiska ingrepp. Även i de fall då din tandvärk behöver åtgärdas kirurgiskt kan du alltså behandlas av Reimersklinikens trygga tandläkare. Självklart ska du välja en tandläkare med känsla för rädsla när du fått akut tandvärk. Hos Reimerskliniken vet vi hur viktigt det personliga bemötandet och det mjuka handlaget är för att med framgång behandla tandvårdsrädda patienter. Vi ser det som ett stort förtroende när du som tandvårdsrädd väljer att kontakta oss med dina besvär. Det förtroendet förvaltar vi med hjälp av många års erfarenheter och kunskaper om såväl tandvård som patientpsykologi i bagaget. För akuta ärenden når du oss snabbt på telefon 08–6688050. Du behöver inte oroa dig för att du ringer i onödan. Vår personal hjälper dig med en första bedömning i telefon för att avgöra hur akut ditt tillstånd är. Vid akut tandvärk gör vi vårt bästa för att du ska kunna komma in redan samma dag du ringer.

Hur vet jag om jag får en bra tandläkare?

Hos Reimerskliniken arbetar några av Stockholms bästa tandläkare. Vi har stor erfarenhet av de flesta inriktningar inom tandvård, och har rätt kompetens för att bemöta tandvårdsrädda patienter. Väljer du Reimerskliniken behöver du inte oroa dig för kvaliteten på din tandvård.

Kan jag vänta med att gå till tandläkaren med tandvärk?

Vi rekommenderar inte att du väntar med att söka hjälp för din tandvärk. Ring vår bokningstelefon så hjälper vi dig med en första bedömning av hur akut din tandvärk är. Ofta kan du få komma på besök hos oss redan samma dag.

Måste jag gå till tandläkaren med tandvärk?

Tandvärk går tyvärr sällan över av sig själv. Det är också viktigt att utröna orsaken till din tandvärk. Hos Reimerskliniken får du som är tandvårdsrädd rätt behandling och rätt bemötande.